Anxiety Ni Macam Mana Eh?

Assalamualaikum,

Mari saya ganbarkan anxiety tu macam mana.

Mula-mula ia adalah perasaan stress pada sesuatu – kerja, keluarga, kehidupan. Bila lama sangat hadapi stress, badan & minda kita akan terbiasa dengan keadaan stress tu. Jadi bila punca stress tu dah takde, minda kita tak boleh nak “back to normal” sebab kita dah “terbiasa” dalam keadaan stress. Macam dah “rosak” minda kita ni. Perasan tak, kalau getah kita regang banyak-banyak kali, lama-lama dia akan kendur & tak tegang semula? Macam itulah perumpamaan anxiety ni.

Anxiety ni adalah “fear of fear”. Jadi takut pada perasaan takut tu.

Takut tak boleh handle sesuatu kerja. Then minda kita akan buat kita ‘takut’ pada ‘takut tak boleh handle kerja’ tu. Bila dah takut pada takut, memang tak buat la jawabnya sebab takde motivasi. Dan cycle ni adalah sangat sukar untuk dipecahkan melainkan ada bantuan.

Bila duduk sorang-sorang, kita akan sentiasa berfikir macam gambarajah di bawah ni. Sudahnya kita tak boleh nak buat kerja apa pun, kerana “fear of fear”.

 

 

 

AnxietySource: Captainawkward.com

Saya syukur alhamdulillah dapat “break the anxiety cycle” setelah sekian lama kerana bantuan supplemen Shaklee. Out of desperation for an alternative to Xanax that I found out about Shaklee B-Complex. And I’m glad I made the right decision. Because it has changed my life tremendously since last year.

Pada anxiety sufferer di luar sana, anda tidak keseorangan. Ye, mungkin anxiety ni bukan mainstream di Malaysia kerana budaya kita yang jarang memperkatakan masalah ni di khalayak umum. Tetapi saya ada di sini untuk mendengar kerana masalah kita serupa. Dan saya percaya, supplemen semulajadi boleh membantu kawal anxiety kita.

Salam sayang,

Huda Mahmud

Shaklee ID No.: 928995

H/p No.: 012-2794197 (SMS / WhatsApp / Telegram)

P/s: Saya sedang berdiet sekarang ni dengan bantuan Shaklee. Nanti kita lihat hasilnya ye. Hehe.

 

 

4 thoughts on “Anxiety Ni Macam Mana Eh?

  1. This is so true. Kekadang stress kita melanda apabila di tempat berkaja mahupun dirumah. Apabila ada signs of stress saya akan mula ambik ESP, Vitamin B Complex dan OsteMatrix. Bawak minum air secukup mungkin and have an early night of rest. InsyAllah besuk akan rasa lega~

    Please follow me at http://www.twentyfirstcenturymomma.wordpress.com

  2. Good entry & it helps me a lot to know more about anxiety.Saya pun ada alami tanda2 anxiety ni.Sekarang tengah ambil Shaklee.Alhamdulillah dh nampak perubahan positif🙂

    1. Nur Zahiah, memang ada cara untuk kawal anxiety tanpa ubat-ubatan. Tidak salah makan ubat cuma sesetengah ubat tidak boleh makan untuk jangka panjang dikhuatiri kita akak ketagih. Bagi saya, selagi boleh natural, saya akan pilih natural. Tida bermakna saya tolak ubat secara total cuma ambil bila PERLU sahaja.

What's Your Adventure Today

