Cyst Pecah: Pentingnya GLA Complex

Assalamualaikum,

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2014!

Alhamdulillah saya bersyukur sangat-sangat dapat bekerja & beraya tahun ni. Sebabnya, tahun lepas habis je Raya ke-5 terus masuk wad untuk pembedahan emergency. Maka berpantang la saya selepas operation selama sebulan. MC pun sebulan.

Kisahnya bermula begini…

Hari 2nd last cuti raya tu dah on the way balik ke Klang dari Johor. Masa tu drive berdua dengan adik lelaki saya. My parents & adik-adik lain balik the next day. Almaklumla orang pencen & student kan..cuti lah lama mana pun boleh. Masa singgah kat RnR Dengkil singgah ke tandas jap. Masa nak balik ke kereta tu, tetiba, zupp!! Aduh! Terasa macam angin masuk bontot (sapa pernah rasa tau la sakitnya macamana) Berjalan la saya ke kereta dalam keadaan terbongkok-bongkok dengan sangkaan angin masuk perut sebab masa driving tu asyik makan Mr Potato je. Gigih lagi tu sambung drive dari Dengkil ke Klang. Adik laki saya rilek je sebelah. Walaupun sakit tu intense, tapi saya drive juga sebab bila saya fokus ke driving, minda saya tak fokus ke sakit tu. Kalau saya duduk sebelah, minda saya 100% fokus ke rasa sakit yg akan buat lagi sakit!!

 

30 minit lepas tu sampai rumah. Masuk rumah, saya terus duduk berteleku atas lantai. Dari jam 7ptg sampai la nak tido. Masa ni memang berdua je dengan adik saya. Yang lain tak balik lagi dari kampung. Solat pun duduk atas kerusi. Bila baring-baring rasa nak muntah, jadi berjalan la saya ke bilik air. Boleh pulak tengah jalan tu, saya rasa nak rebah. Tangan cuba capai kitchen counter tu, mata nampak macam tangan sampai je nak tahan badan dari jatuh, rupanya tak! Dan-dan tu juga pitam kat lantai dapur! Tak tahu berapa lama saya terbaring tapi rasanya ada kut 5 minit. Masa ni memang yakin sangat sebab angin dalam perut. Sedar dari pitam terus ke tandas, dah memang cirit pulak dah. Memang body function tak leh kawal. Lepas tu boleh pitam lagi sekali dalam tandas pulak! Allah! Mujur kaki tak masuk lubang jamban tau..haha. Masa ni kan memang tak panggil adik pun. Yelah, pain threshold masa ni tinggi, lagi satu sebab berharap ia akan berlalu & ini cuma angin dalam perut saja. Memang tak fikir lain pun.

 

Kul 11.30pm adik saya keluar jadi tinggal la saya sorang-sorang. Berani tu kan, entah apa jadi masa ni memang takde orang tau! Hish! Sebab dah sakit, penat & rasa nak pitam, saya cuba tido, tapi memang tak boleh la. Baring sakit. Bila gerak badan mengiring ke kanan, sakit. Serupa juga bila mengiring ke kanan. Last-last saya tido duduk, dengan kepala bertongkat kat bakul baju (sebab bakul tu sama level dengan kepala saya. haha) Siap masa ni nak pesan ke adik saya tu, kalau balik beli air gas boleh tak? Sebab saya kalau angin minum Pepsi confirm setel. Tapi saya tak SMS la..pulak tu adik saya balik kul berapa pagi tah. Saya tido pun setiap sejam terjaga. Bila tido lega sebab minda tak rasa sakit. Pagi-pagi jam 4pg saya SMS adik saya yg Dr tu dengan menerangkan semua simptom. Tapi dia pun takleh nak pinpoint sakit apa.

 

Tengahari tu sakit macam dah kurang sikit, so nak gi klinik on the way balik rumah sendiri. Masa ni sempat la SMS kawan yang juga Dr. Dia advice pergi la klinik cek cepat. And jangan makan apa-apa supplemen. Memang tak la nak makan dalam keadaan sakit-sakit ni kan..sebab katanya supplemen atau ubat akan mask the real symptom. Sebab tu kalau kita kena admit, Dr mesti tanya ada makan ubat atau supplemen tak dan pukul berapa makan. Habis tempoh ubat atau supplemen dah dilute dalam badan baru dia akan buat test. Tengahari kat klinik tu, Dr cek-cek dia kata macam apendiks sebab perut belah kanan sangat keras (ke lembut?) & sakit bila ditekan. Dia kata kena pergi hospital.

 

Yg best, masa nak drive ke hospital tu, kawan-kawan tengah chat dalam FB, so saya mencelah la kata “Aku dah jumpa Dr, dia kata kena ke hospital sebab disyaki apendiks” Saya ni manalah tau apendiks tu sakit macamana sebab boleh drive kan. Kawan saya dah bising, “Eh! Awak mana boleh drive! Nanti kemalangan jalan raya tak sampai ke hospital!”. Lepas tu dia siap call kawan lagi sorang suruh tunggu saya kat hospital. Alhamdulillah for friends susah senang yang membersar bersama selama 30 tahun. Memang boleh harap. Alhamdulillah juga saya sampai gak ke hospital. Saya terus ke entrance & kawan saya ambik kete untuk parking. Saya admit diri sendiri tu. Mujur juga ada kad insuran Etiqa masa ni, senang sikit keje. Dah admit baru call family saya kata masuk hospital. Haha. Bertuah punya anak kan. Dah nak buat camne, independent sangat sampai semua senang buat sendiri dan tak nak menyusahkan orang lain. Sebab masa ni call adik tak dapat-dapat. Last-last husband kawan call suami adik saya baru bagitau kakak dia ni masuk hospital. Haru betul la jalan cerita ni..hehe

 

3 jam lepas test segala bagai & ultrasound scan, Dr cakap apendiks saya bengkak & kemungkinan cyst pecah. Masa ni macam blus jap, eh, cyst? Bila masa pulak ada cyst? So Dr kata kena operate la. Kul 6 lebih tu family saya sampai dah dari kampung. Tapi lepas tu diaorang kena balik nak solat semua so tinggal la adik saya menunggu. Operation dah set kul 9 malam. Ingatkan family sempat la jumpa saya sebelum masuk operation theatre, rupa-rupanya jam 8.15malam diaorang dah wheel saya ke prep room. So adik saya je la iring sampai depan pintu operation theatre tu. Tak dan la nak minta maaf ke apa ke kat ahli keluarga. Sementara menunggu Dr datang, memang terbaring saja je la kat ruang menunggu operation theatre tu. Sejuk! Masa ni ada Dr anesthetic datang minta sign consent form sebab ni General Anesthetic. Jenis tak sedar punya.

 

Operation tu makan masa 2jam 30 min. Agak lama menurut Dr tu untuk simple operation macam ni. Rupanya, saya internal bleeding. Blood loss saya agak banyak iaitu 2 pain. Blood count ke hemoglobin? pun turun ke 9 dari normal 11. Dr cakap, kalau blood count tak naik, kena buat blood transfusion which is quite risky of infection. So Dr cadangkan makan supplemen zat besi dulu. Dr kata operation lama sebab nak sambung semula blood vessel yang halus di ovari. Cyst saya pecah di saluran darah yg melitupi ovari.

 

Post operation jam 4 pagi, saya sedar mak & adik saya ada. Pain dia masa ni ya Allah! Lagi sakit dari sebelum operation! Memang saya menangis. Nurse memang dah agak akan sakit sebab ubat bius dah habis & bila dia nak inject pain killer kat punggung, ofkos la saya tak boleh pusing. Giler sakit oiii!! Tak nak dah rasa sakit macam tu..huhu. Jam 6pagi saya sedar semula & sebab dah sakit sangat, mak saya suruh nurse bagi pain killer. Menangis-menangis bila mak & nurse pusingkan badan. Tapi bila dah efektif ubat tahan sakit, masa saya dapat tidur dengan gembiranya. Masa adik ipar datang melawat dia kata it is the patients right to have a pain-free healing after operation. Siap marah nurse suruh prepare siap-siap pain killer. Kalau dia tak cakap ni memang saya akan diam je tanggung sakit sebab ingat ia adalah normal. Logik juga cakap adik ipar saya tu, camne nak pulih cepat kalau rasa sakit menghalang kita nak gerak-gerak kan?

 

Sakit lepas post-ops tu bukan sebab kena tebuk, tebuk kecik je sebab dah modern kan operation zaman sekarang, tapi sakit sebab masa operation tu, Dr godek-godek segala isi abdomen – usus yang panjang 6 meter, limpa, perut – untuk sedut darah. Bila semua ni terkeluar dari kedudukan asal, memang sakit la jawabnya! Huaaa! 4 hari saya kat hospital. Balik rumah sambung MC lagi sebulan. Masa ni memang makan supplemen hospital sebab supplemen Shaklee tak tinggi kandungan zat besi nya. Sebulan juga la pantang makan ikan, ayam. Makan sayur & bubur je. Memang punah la harapan nak beraya tahun tu.

 

Panjangnya cite ni kan…well nak cite pengalaman yang saya lalui. Yang tak semua orang lalui. Ada cyst tu biasa, operate cyst tu pun biasa. Tapi cyst pecah tu jarang terjadi. Ruptured Cyst. Saya Google je yang banyak info adalah mat-mat saleh punya. Orang Malaysia takde pulak saya jumpa kisahnya. Ke sebab saya tak search bebetul?

So wanita sekalian, ada cyst tu, cuba-cuba la ambik GLA Complex. Jangan la sampai kena macam saya atau operate buang. Sakit dia tu tak tertanggung rasanya. Insya’Allah GLA COMPLEX boleh bantu kecutkan cyst macam testimoni di bawah ni. (Terima kasih Google & orang yang provide testimoni ni)

Cyst Kecut dgn GLA

 

 

Jangan tunggu lama sangat nak berusaha kecutkan cyst. Sementara GLA COMPLEX tengah promo beli 6 percuma 1 botol ni, elok la grab cepat-cepat. Nak mudahkan korang membeli, saya letak link di bawah ye. Nak beli 1 botol boleh, nak beli set 6 botol percuma 1 botol pun boleh. Yang penting usaha!

 

GLA COMPLEX 1 botol klik sini

GLA COMPLEX 6 botol percuma 1 klik sini

 

Salam sayang & jaga kesihatan selalu,
HUDA MAHMUD
SHAKLEE ID NO: 928995
HP NO: 012-2794197

What's Your Adventure Today

