Assalamualaikum,

Berapa orang yang kat sini stress tapi tak sedar dia stress?
Cuba anda perhatikan tanda-tanda berikut, kemungkinan besar anda STRESS tapi anda tak sedar:

Stress: Caused & Effects
Stress: Caused & Effects
  1. OTAK & SARAF:
    1. Sakit kepala
    2. Takde semangat,
    3. Sedih & merah melampau
    4. Bermasalah untuk tumpukan perhatian pada sesuatu perkara
    5. Anxiety
    6. Sukar tidur
    7. Lupa ingatan
  2. KULIT
    1. Masalah kulit
    2. Jerawat yang banyak
  3. OTOT & SENDI
    1. Sakit-sakit otot & sendi terutamanya di bahagian leher, bahu & belakang
    2. Peningkatan kekurangan ketumpatan tulang
  4. JANTUNG
    1. Jantung berdegup laju
    2. Peningkatan tekanan darah
    3. Peningkatan tahap kolesterol
  5. PERUT
    1. Loya
    2. Sakit perut
    3. Pedih ulu hati
    4. Peningkatan berat badan
  6. PANKREAS
    1. Peningkatan risiko diabetes
  7. USUS
    1. Cirit-birit
    2. Kembung perut
    3. Masalah sembelit
  8. SISTEM REPRODUKTIF
    1. Wanita: kitaran haid tidak tetap atau senggugut (jika sebelum ni tiada), kurang libido/nafsu seksual
    2. Lelaki: Penghasilan sperma yang rendah, kurang libido/nafsu seksual
  9. SISTEM IMUN BADAN
    1. Mengurangkan keupayaan sistem imun badan untuk pulih dari sakit.

Jika anda ada tanda-tanda di atas & makan ubat pun tak baik-baik atau pulih, mungkin sebenarnya anda stress.

Jadi cara untuk mengurangkan stress adalah dengan:

6 Cara Kurangkan Stress
6 Cara Kurangkan Stress
  • Dapatkan tidur yang mencukupi
  • Senaman: Kerap bersenam akan mengeluarkan hormon endorfin yang membuatkan anda gembira
  • Diet yang sempurna & lengkap dengan semua zat & nutrisi yang diperlukan badan. No junk food please!
  • Dapatkan terapi – akupunktur, massage, aromaterapi, refleksologi
  • Banyakkan masa untuk diri sendiri. At times you need to have ‘ME’ time in order to de-stress. Kalau orang laki, saya gelarkan ‘masuk gua’ supaya dia boleh recaj tenaga. Betul tak wahai kaum lelaki? Jadi buatlah aktiviti yang anda gemar masa ‘ME’ time ni tanpa gangguang orang lain.
  • Makan supplement yang dapat mengurangkan stress. Dalam hal ni saya suka cadangakan B-COMPLEX, ALFALFA, OSTEMATRIS & OMEGA GUARD. Setiap satu memainkan peranan masing-masing untuk ‘menenangkan’ tubuh anda dari stress, insya’Allah.

Yang penting, usahalah supaya diri anda tidak stress. Kalau biar lama-lama memang boleh dapat sakit kronik. Itu OK lagi. Paling sedih kalau sampai bunuh diri atau bunuh orang lain. Nauzubillah!

Salam sihat,

HUDA MAHMUD
0122794197
huda.mahmud@gmail.com

What's Your Adventure Today

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s