Anxiety, Keresahan – Simptom Tekanan (Stressed)

Assalamualaikum,

Saya suka berbicara mengenai anxiety a.k.a keresahan & tekanan a.k.a stress kerana saya pernah alami simptom-simptomnya dahulu. Lama saya stress, bertahun-tahun hingga kemuncaknya pada awal tahun ini saya alami anxiety (keresahan). Sudahnya Dr bagi saya Xanax, iaitu sejenis ubat alprazolam, yang digunakan untuk merawat panic attack & anxiety kerana ia bertindak terhadap sistem saraf di otak kita dengan memberi rasa tenang. Xanax akan enhance certain chemical in our brain to induce calmness. Memang sangat-sangat calm la sampai saya tidur 12 jam! Pagi-pagi bangun pun masih mamai atau mabuk. Saya tidak sedar apa yang saya buat kerana berada dalam keadaan yang sangat-sangat ‘high’. Terpaksa MC satu hari kerana Xanax ni.

Oleh sebab saya merasa sangat dahsyat kesan Xanax, saya nekad untuk tidak sambung ubat ni. Saya cari alternatif lain iaitu Rilax, iaitu supplemen semulajadi yang ada kalsium & green tea. Tapi dengan harga RM25.++ (kalau tak silap) untuk 6 biji tablet, agak mahal la masa tu. Pulak tu tak la berkesan mana. Saya masih tak boleh tidur kerana otak saya tak boleh berehat walaupun sekejap.

Awal tahun juga la saya cuba produk Shaklee dan alhamdulillah anxiety & stress saya bagaikan hilang! Rasa ringan sangat otak ni. Produk yang berkesan untuk mengurangkan simptom keresahan & tekanan ni adalah:

  1. B-COMPLEX
    1. Vitamin B1 berkesan mengawal gula dalam darah kerana lebihan gula memberi impak yang besar pada anxiety
    2. Vitamin B3 terbabit dalam proses enzim badan kita dan memainkan peranan penting dalam sintesis serotonin yang akan mengurangkan anxiety
    3. Vitamin B5 adalah sangat penting untuk adrenal kita lantas membantu mengurangkan stress
    4. Vitamin B12 adalah sangat-sangat penting untuk atasi kemurungan (depression). Oleh kerana ada kaitan antara anxiety & depression, maka scara tak langsung ia juga membantu mengurangkan anxiety.
  2. OSTEMATRIX ( Kalsium & Magnesium)
    1. Magnesium adalah mineral yang berupaya memberi ketenangan pada sistem saraf kita lantas menghalang keresahan, ketakutan (fear), restlessness & irritability
    2. Jika magnesium bergabung dengan vitamin B6 ia akan meringankan simptom pra-haid.
    3. Mengambil Ostematrix (kalsium & magnesium) sebelum tidur akan memudahkan kita tidur nyenyak!
  3. OMEGA GUARD (Omega-3 fatty acid)
    1. Omega-3 dari ikan dikenali sebagai lemak yang berupaya mengurangkan kemurungan (depression), keresahan (anxiety) & kemarahan (anger).
    2. Omega-3 diperlukan kerana kandungan DHAnya adalah makanan utama otak kita supaya kekal sihat & dapat berfungsi dengan baik.

Nah, itulah 3 produk yang amat-amat penting buat saya supaya saya tidak lagi alami anxiety. Serik la! Pulak tu setiap produk ada fungsi lain juga. Berbaloi untuk kesihatan saya secara keseluruhan.

HUDA MAHMUD
SID: 928995
H/P: 0122794197
huda.mahmud@gmail.com
FB Page: My Vitamins Adventure

One thought on “Anxiety, Keresahan – Simptom Tekanan (Stressed)

What's Your Adventure Today

